lördag 14 augusti 2010

De jävla rotlössen tog mina pelargoner!

Jag har några pelargoner hemma. Närmare bestämt nio stycken som jag samlat på mej genom åren. Senaste månaden har jag sett att det vuxit vitt "fluff" i jorden och jag har varit där och pillat och fixat. Men eftersom "fluffet" vägrade ge med sej så skickade jag idag ett mail till Pelargonsällskapet. Ja tänk att det finns ett sånt va? Underbart tycker jag!
I alla fall, jag fick svar inom några timmar och Susanne, som hon hette, hade bifogat en bild på vad hon trodde det var. Såg ut som om hon fotat i en utav mina krukor. Dessa rotlöss sitter tydligen kring roten och äcklar sej tills de blir för många, sen sprider de sej i jorden. Nu när jag vet att det är löss och inget "fluff" så är jag faktiskt lite äcklad. Tipset Susanne gav var att ta sticklingar på samtliga plantor och sedan slänga moderplantan. Kul.
Så nu vet ni vad jag ska syssla med närmaste timmarna..
Nedan kan ni kan se bilden Susanne skicka med på hur rotlössen ser ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar