söndag 6 mars 2011

Hemmagjort knäcke

Igår lekte jag husmor och gjorde således lite husmorsgöra. Det blev hemmagjort knäckebröd.

Till skillnad från bean så blev faktiskt dessa lyckade så därför tänker jag dela med mej av receptet.

Jerrans knäcke
50 g jäst
5 dl ljummet vatten (ca 37 grader)
1,5 tsk salt
2 dl vetemjöl
8 dl grovt rågmjöl
Garnering:
Flingsalt
Valfria frön

Lös upp jästen i 5 dl ljummet vatten (använd en stor bunke)
Tillsätt saltet och allt mjöl
Arbeta degen väl, jag använde mej av elvisp med degkrokar och det gick alldeles utmärkt.
Låt jäsa ca 1 h och sätt ugnen på 225 grader i lagom tid innan.
Knåda degen och dela upp i 4 delar.
Kavla ut varje del med (mkt) rågmjöl så att det inte fastnar och kladdar. Jag kavlade direkt på bakplåtspappret vilket rekommenderas.
Kavla tills degen är ca 1,5-2 mm tjock. Pensla med vatten och strö på flingsalt samt valfria frön om du vill ha (jag tog sesamfrön, solroskärnor och pumpafrön). Kom ihåg att kavla över saltet och fröna sedan så de fastnar ordentligt. Skär i önskade former innan du ställer in dem i ugnen så det blir lätt att bryta till dem.

Låt grädda i ugnen ungefär 15 minuter och ha koll så de inte bränns vid!

Servera med smör, färskost eller annan god röra.

1 kommentar: