lördag 8 januari 2011

Sockor - stickbeskrivning

Jag tänkte dela med mej av den stickbeskrivning jag använder mej av när jag leker husmor. Det är kul att sticka sockor och det går relativt snabbt om man väljer den minsta foten (det gör jag jämt) men det är svårt att komma igång med socka nummer 2 när 1:an är klar, måste jag medge (kanske därför det ligger flera ensamma små sockor i stickkorgen?). Men det är jag. Ni kan säkert lyckas mycket bättre!

Sockor

Storlek 27/28, (29/31), 32/34, (35/36), 37/39, (41/43)

Lägg upp 28, (32), 36, (40), 44, (48) maskor (m) fördelat på 4 stickor = 7, (8), 9, (10), 11, (12) på varje sticka.

Sticka slätstickning (enbart räta maskor) 2 varv (v) sticka sedan resår; 2 aviga maskor (am) 2 räta maskor (rm) i 17, (18), 19, (20), 21, (22) cm. Sticka sedan 3 varv slätstickning.

Sticka sedan hälen över 1:a och 4:e stickans 14, (16), 18, (20), 22, (24) m.

När hälen mäter 4, (4,5), 4,5, (5), 6, (6,5) cm stickas med början från rätsidan 8, (10), 11, (12), 13, (14) rm, 1 överhoptagning (öhpt), 1 rm och vänd.
Lyft 1 m, sticka 3, (5), 5, (5), 5, (5) am, 2 am tillsammans (tills), 1 am och vänd.
Lyft 1 m, sticka 4, (6), 6, (6), 6, (6) rm, 1 öhpt, 1 rm och vänd.
Lyft 1 m, sticka 5, (7), 7, (7), 7, (7) am, 2 am tills, 1 am och vänd. Fortsätt sticka och vända på det här sättet med en maska mer för varje gång tills maskorna är slut. Fördela resterande maskor på två stickor.

Plocka upp 7, (8), 9, (10), 11, (12) på var sida om hälen. Sticka slätstickning, efter ett varv börja minska de upplockade maskorna på var sida om hälen på följande sätt:
1:a stickan= sticka till två m återstår och sticka 2 m tills. 2:a stickan= Sticka alla. 3:e stickan= sticka alla. 4:e stickan= 1 öhpt, sticka resterande. Upprepa dessa minskningar till varannat varv till du har lika många m på alla stickorna igen.

Sticka sedan slätstickning till foten mäter 12, (14), 16, (19), 21, (23) cm och börja därefter minska för tån:
1:a stickan= sticka till 3 m återstår, 2 tills, 1 rm. 2:a stickan= sticka 1 m, 1 öhpt, sticka resterande. 3:e stickan= 1:a stickan. 4:e stickan= 2:a stickan. Upprepa dessa minskningar varje varv till 8 m återstår. Drag garnet genom de återstående och fäst tråden.

Voilà!

På de här valde jag lite längre resår. Man kan alltså göra lite som man vill!

7 kommentarer:

  1. Det där är värre än Cobol jue. Ser roligt, men hälarna, huvva.

    SvaraRadera
  2. La upp den för din skull jue :)

    SvaraRadera
  3. Jag vet, ska läsa beskrivningen igen tills jag fattar :)

    SvaraRadera
  4. Åh herregud.
    Jag somnade innan jag kom till rad 4.... :D

    SvaraRadera
  5. Vet du? Jag tittade på stickor i måndags, men gick för jag blev rädd för dem :)
    Handledsvärmare är nog något jag skulle kunna tänka mig veva ihop. Senare.

    SvaraRadera
  6. Haha så sött av dej! Men du handledsvärmare är väl rätt enkelt kan jag tro! Typ resårstickning all the way utan häl liksom. Hm..

    SvaraRadera
  7. Äntligen en enkel vettig stickbeskrivning! Påminner om den som min farmor lärde mig när jag var liten. Men jag hade glömt hur man stickade hälen (och farmor är numera ängel). Men nu skall jag sticka sockor igen. Stort tack! :-)

    SvaraRadera