onsdag 16 februari 2011

Bakdags

Ikväll bakar jag en Ambrosiakaka. Hade helst velat äta upp den redan när den bara var smet men jag ska bjuda mina kära gäster på den imorgon så jag får inte. Annars är ju sockerkakssmet bland det godaste som finns tycker jag.


Ingredienser
2 ägg
1 1/4 dl strösocker
2 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
1/2 dl grädde
150 g smör, smält

Garnering:
4 dl florsocker
pressad saft av 2 apelsiner
1 pkt syltade apelsinskal

Ugn: 175°

Gör så här
1. Vispa ägg och socker vitt.
2. Rör ner mjöl blandat med bakpulver, sen grädden och sist smöret.
3. Slå smeten i smord och bröad kakform. Grädda i nedre halvan av ugnen cirka 30 minuter.
4. Vänd upp kakan när den har svalnat. Låt kallna.
5. Rör ut florsockret med lite av apelsinsaften och slå resten över kakan. Bred glasyren över kakan och strö på de syltade apelsinskalen.

2 kommentarer:

  1. Jag trodde faktiskt att det bara var gamlingar som lagade såna kakor. Men det låter gott, eller ja - allt låter gott just nu. Godissugen så in i bängen!

    SvaraRadera
  2. Haha ja det nog så också. Jag och gamlingarna liksom.

    SvaraRadera